[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 494: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5312: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3925)
Zelfdoding van mijn exman - Forum Achter de Regenboog Regio West

Zelfdoding van mijn exman

Voor ouders maar ook over ouders
Forumregels
Heb je bv. iets te vragen aan ouders in het algemeen, doe het dan hier. Ook ouders kunnen hier vragen stellen en ervaringen delen waarbij wel de rouw van hun kinderen centraal staat. De eigen rouw van ouders is hier minder op zijn plek.
Valentia

Zelfdoding van mijn exman

Bericht#1 » di 10 okt 2006, 21:11

We zijn 17 jaar samen geweest. Door vele depressies van mijn man heb ik besloten na 17 jaar voor een scheiding omdat hij niet geholpen wilden worden. 3 jaar heb ik erover gedaan om de stap te nemen om verder alleen door het leven te gaan.Ik kon niet meer en was in staat als ik zo door ging om zelf opgenomen te moeten worden. We hebben 2 dochters van nu inmiddels 4 en 6 jaar oud waar ik goed voor wilden zorgen.
De kinderen gingen 1 x per maand een weekend naar mijn exman toe.
Een jaar na de scheiding werd ik door mijn huisarts gebeld dat mijn exman is gevonden, heeft zichzelf opgehangen, 44 jaar oud.
Mijn hart is in tweeen gescheurd en het verdriet is onverdragelijk wat je op zo'n moment voelt. De wereld stort in, echt verschrikkelijk.
We zijn nu 4 maanden verder, ik moet het nu echt gaan vertellen tegen mijn kinderen de waarheid. Ze zijn bij alles betrokken geweest, hebben echt afscheid genomen van papa. Ze weten dat hij ziek in zijn hoofd was en nooit een pilletje wilde. Wie zit in dezelfde situatie??

do
Deelnemer kinderweekend

Bericht#2 » di 24 okt 2006, 21:53

Hor Valentina,

Allereerst gecondoleerd met dit verlies.
Je laatste zin in je stukje is wie er in dezelfde situatie zit.
Ja hier, ikke.
Je verhaal raakt me.
Op 19 maart 2005 is ons hetzelfde gebeurd,
Mij ex-vriend was net een jaar en een week bij ons weg.
Had ook last van depressiviteit en heeft het niet onderkend, wilde geen medicijnen gebruiken.
We hebben 2 kinderen, een jongen van nu 10 en een meisje van nu 7 jaar.
In eerste instantie heb ik het de kinderen niet meteen verteld wat er was gebeurd, dat we hun papa dood hadden aangetroffen door koolmonoxide vergiftiging. In het begin vroeg ik me af wat daar de meerwaarde van zou zijn. Het was alleen al erg genoeg dat ze zo vroeg hun vader kwijt moeten raken.
Na een paar dagen drong het tot me door, ook in overleg met de huisarts, dat ik eerljk moest en wilde zijn en dat ik vond dat ze het van mij moesten horen en niet via iemand anders.
Heb verteld dat hun vader ziek was in zijn hoofd, dat hij een stofje tekort kwam waardoor hij zich steeds maar niet fijn kon voelen en dat dat stofje ook niet aangemaakt werd. Daardoor ging het stormen in papa's hoofd. ( zo noemde hij dat in zijn afscheidsbrief)
De kinderen gaven daarbij heel duidelijk aan wanneer het genoeg was.
Ieder kwamen ze daarna met hun eigen vragen. De oudste is al snel gekomen met vragen om de feiten duidelijk te krijgen en na ruim een half jaar drong eigenlijk pas echt tot hem door dat papa zichzelf gedood had.
De jongste is veel meer beziggegaan met het machteloze gevoel van missen. Heeft pas ruim een jaar later kunnen toelaten dat papa het zelf heeft gedaan.
Ik kan zo in 1 stroom aan je doorschrijven. Misschien moet ik het hier even bij laten. Heb nog wel meer te vertellen, als je daar behoefte aan hebben. Vind het zelf ook wel prettig om het er over te hebben en ik merk dat het toch wel anders is als dat iemand is die in hetzelfde schuitje zit, het pakt me gelijk meer als ik dingen uit mijn eigen situatie opschrijf.
Groetjes Do

Valentia

fijn dat je mij mailde

Bericht#3 » wo 25 okt 2006, 22:00

Beste Do,

Echt wat ben ik blij met jouw verhaal. Ik ben er nog nooit mee(en gelukkig) geconfronteerd met zelfdoding als op de dag van 2 mei. Ik heb het vorige week verteld aan mijn dochters dat papa er zelf voor heeft gekozen om niet meer te willen en kunnen leven. Het was voor mij een hele zware dag om het hun te vertellen maar nu ben ik zo verschrikkelijk opgelucht en er is een hele zware belasting van mij afgevallen. Ik heb nu geen geheim meer, als er vragen komen ben ik er voor hun, ik kan er over praten.
Maar hoe ervaar jij hetzelf??? Ik blijf achter met zoveel schuldgevoelens, heb zo veel verdriet, vreselijk.

do
Deelnemer kinderweekend

Bericht#4 » do 26 okt 2006, 10:16

Hoi Valentia,

Goed dat je ze het verteld hebt. Hoe was hun reactie? Wisten ze dat hij ziek was of heb je dat verteld?

Je vroeg hoe ik het zelf ervaar.
Als ik zo terug denk schiet er zoveel door me heen over hoe ik het ervaren heb. Allereerst werd ik gigantisch overvallen en denk je dat het niet kan, want er zijn toch nog 2 kinderen. Da's ook het enige waar ik in eerste instantie aan kon denken, aan Jop en Puk.
Dan komt het moment dat je het aan je kinderen moet vertellen, vreselijk.
Het is 1 grote gigantische puzzel die ik ineens voor mijn neus kreeg met duizenden stukjes. Er flitsen allerlei gevoelens door je heen: verdriet, boosheid,angst, onzekerheid, schuldgevoelens.
De eerste periode voelde ik heel veel kracht, waardoor ik heel veel heb kunnen regelen, een waas. Ook werd ik gedragen door alle warme mensen om mij heen. Bijvoorbeeld op de crematie heb ik een gedicht voorgelezen. Toen ik naar het plekje toeliep om het voor te lezen had ik het gevoel dat ik niet eens hoefde te lopen, dat ik gewoon gedragen werd door alle warmte en liefde van al die mensen die er waren. Die kracht kreeg ik, das wel heel bijzonder.
Daarna moet er natuurlijk veel geregeld worden., een huis een eigen zaak, freelance werk. En zolang er geregeld wordt voel je minder natuurlijk, dat was bij echt een ander knopje.
Heb de eerste maanden tussendoor wel gigantisch moeten huilen en dan komt er ook boosheid naar boven. Ik was dan zo verdrietig en boos, eigenlijk alles tegelijk dat ik niet eens meer op mijn benen kon staan. Je huilt je helemaal leeg. Een zee van gevoelens gaan er over je heen.
In het begin waren het veel diepe dalen en dat is wat meer golvend geworden.
Kon en kan er meestal wel goed over praten, waardoor mensen om mij heen er meestal ook zonder moeite over beginnen en das erg fijn. Samen met Jop en Puk kwam papa elke dag wel naar voren, als we op een of andere manier aan moesten denken. Das wel heel fijn, er zijn toch ook heel veel mooie dingen geweest.
Wat ik wel heb gemerkt is dat je soms heel erg overvallen kunt worden door je verdriet. Het is er ineens op de vreemdste momenten, ook bij de kinderen. En juist op momenten dat je even los bent van en ergens bent waar je lekker voelt en het fijn hebt is het er ineens. Puk, onze jongste dochter, had het in het begin op feestjes. Dan was ze lekker aant spelen en ineens was het verdriet en gemis er en verstopte ze zich ergens en ging in elkaar gedoken zitten. Momenten waarvan je denkt dat die moeilijk zijn vallen mee en dingen waarbij je niet na hebt gedacht zijn dan ineens wel zwaar.
Na de eerste maanden kwam bij mij de echte klap. Als je dan bijvoorbeeld de kinderen op school haalt heb je het gevoel dat je er wel bent, maar ook weer niet. Je zit dan op de fiets en het is er altijd. Ik dacht: kan ik nu nooit meer gewoon alleen maar fietsen, blijft het er altijd, die druk, die zorg, dat verdriet. Gelukkig, ik kan nu ook gewoon weer lekker alleen maar fietsen.

We waren net een jaar en een week uit elkaar. Pierre was bij ons degene die gegaan is, die de deur heeft dicht gedaan.
Je bent net iemand aant loslaten en dan "stapt hij eruit". Het is net of dat je touwtjes weer aantrekt. Je hebt samen wel 2 kinderen en die heb je niet voor niets samen. We hebben wel 15 jaar een relatie gehad en woonde ruim 12 jaar samen, je hebt eigenlijk een heel leven opgebouwd en daar kom je ook achter als je dit gebeurt. Er liggen zoveel herinneringen. Dat laatste is ook wel heel mooi en geeft hele mooie momenten met je kinderen.
(Voor de schoonfamilie is dit niet makkelijk, want je was toch niet meer samen. Nee, dat klopt, maar je hebt wel samen heel veel opgebouwd )

Ik kan wel blijven schrijven, maar ik denk dat ik even stop. Kun je het eerst eens even laten binnenkomen.
Bij jullie is het natuurlijk net gebeurd. Misschien herken je wel dingen of ervaar je het heel anders.
Als je fijn vindt heb ik ook nog wel wat titels van boeken, waar je misschien wat mee kunt en ook titels van werkboeken voor de kinderen waar ze het een en ander mee kunnen doen.

Twas fijn dat je reageerde op mijn stukje. Ik merk wel dat er behoefte is van mijn kant uit om er met mensen over te praten, schrijven die in een soort gelijk schuitje zitten.

Groetjes Dolinda

do
Deelnemer kinderweekend

nog even iets

Bericht#5 » do 26 okt 2006, 10:20

Hoi Valentina,

Ik lees net nog eens de berichtjes door en zie dat ik even iets vergeten was,sorry.
Kvroeg je in het vorige berichtje of je kinderen wisten dat hij ziek was, Dat had je al geschreven, dat weten ze dus.
De papa van Jop en Puk wilde ook geen pilletjes slikken. Puk is daar ook erg boos over geweest en tussendoor nog.

Groetjes Dolinda

Terug naar “Ouders en verzorgers”