reaktie kindje 6 jaar

Voor ouders maar ook over ouders
Forumregels
Heb je bv. iets te vragen aan ouders in het algemeen, doe het dan hier. Ook ouders kunnen hier vragen stellen en ervaringen delen waarbij wel de rouw van hun kinderen centraal staat. De eigen rouw van ouders is hier minder op zijn plek.
Gesloten
kaar
Bij mij is overleden: mijn man

reaktie kindje 6 jaar

Bericht door kaar » do 23 nov 2006, 16:32

Sinds een half jaar vorm ik samen met mijn 2 kinderen, nieuwe partner en 2 kinderen een nieuw gezin.
Enige jaren geleden hebben wij beiden onze partner door de dood verloren.

Mijn vraag gaat over onze jongste van net 6 jaar. Zij was 10 maanden toen haar moeder overleed.
Zij kan zomaar ineens heel zielig zijn en roepen dat ze haar echte moeder zo mist. Soms is er een aanleiding (bv ik heb net iets verboden), soms ook totaal niet. Als ik met haar hierover praat dan verteld ze bv dat ze van mamma altijd chocoladekoekjes mocht. Ik geef dan aan dat ik het heel knap dat ze toen al chocoladekoekjes kon eten.

Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

anna maria
Was forum professional

Bericht door anna maria » ma 27 nov 2006, 12:10

Beste Kaar,

Zoals ik het opvat is er bij dit meisje van zes veel behoefte om een nieuw soort veiligheid te vinden in een wederom veranderde situatie. Toen ze 10 maanden was verloor ze haar moeder. Ook als je zo klein bent is dit een ingrijpende gebeurtenis die levenslange gevolgen heeft. Ook al heeft ze geen actieve herinnering (waarschijnlijk?), dan nog zit de herinnering (niet speciaal aan de koekjes maar wel aan een sfeef en gevoel van aandacht) wel in haar opgeslagen op een onbewust niveau.
Dat ze er ook 'misbruik' van maakt vraagt om begrenzing. Ze zal moeten leren (net als andere kinderen) om met de regels die jij en je partner stellen om te gaan. Dat is wennen, maar wel noodzakelijk. Dat ze in het uitproberen een koppeling naar mama maakt is enerzijds misschien op dat moment twijfelachtig, anderzijds biedt het een mooie gelegenheid om er op terug te komen en het over mama te hebben, hoe ze was, wat mama allamaal met haar deed enz. Misschien is het voor haar fijn om een herinneringsboek aan mama te maken, dat kan in een mooi schrift of een voorgedrukt exemplaar. Informatie hierover vind je bij www.in-de-wolken.nl. Een speciale knuffel waar ze alles tegen kan vertellen over mama en die ze kan pakken als ze verdrietig is of 'de chocoladekoekjes van mama mist', is een vorm van erkenning voor haar missen. Dit serieus nemen is beter dan het af te straffen. Met haar jonge jaren heeft ze immers geen andere mogelijkheid om het missen uit te drukken. Misschien is het een idee ook om eens samen chocoladekoekjes te gaan bakken met haar. Als een soort van eerbetoon aan wat mama en zij voor elkaar betekenen. Je helpt haar op die manier om mama ook in haar nieuwe leven een plek te geven.
Groet,
Anna Maria

_Linda_
Bij mij is overleden: mijn vader

Bericht door _Linda_ » ma 11 dec 2006, 07:09

hee kaar,
ik hoor hier eigenlijk niet thuis. maar toch was ik even weze kijke. ik ben 16 dus hoor op het andere forum. ik hoop niet dat je het erg vind dat ik reageer.
ik ben zelf mijn vader verloren toen ik 1 jaar was. en kan dus net als de dochter van jou man niks van mijn vader herinneren.
ik snap heel goed hoe het meisje reageerd. ze heeft het er best moeilijk mee en dat heb ik ook heel vaak gehad. soms denk je aan dingen die er ook niet zijn, zo weet ik heel goed dat ik met mijn vader mijn gordijnen aan van die dingetjes gedaan heb, maar dat kan een kind van 1 jaar helemaal niet. maar toch lijkt het zo. dat is heel gek

groetjes linda
these wounds won't seem to heal
this pain is just too real
there's just too much that time cannot erase

Gesloten