Dood ex-man vader van mijn twee kinderen van 12 en 10 jaar

Voor ouders maar ook over ouders
Forumregels
Heb je bv. iets te vragen aan ouders in het algemeen, doe het dan hier. Ook ouders kunnen hier vragen stellen en ervaringen delen waarbij wel de rouw van hun kinderen centraal staat. De eigen rouw van ouders is hier minder op zijn plek.
Ivonne

Dood ex-man vader van mijn twee kinderen van 12 en 10 jaar

Bericht#1 » zo 03 dec 2006, 22:20

Hallo,

Dit bericht mag verwijderd worden. Mijn dank voor de reactie.
Laatst gewijzigd door Ivonne op di 05 dec 2006, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.

anna maria
Was forum professional

Bericht#2 » ma 04 dec 2006, 19:49

Beste Ivonne,

Gecondoleerd met de dood van je ex-man en vader van je kinderen.
De angst van je zoon van 10 jr. is een in wezen normale rouwreactie, want na zo'n emotionele tijd en heftig verlies zijn veel kinderen bang. Positief is dat hij er met je over wil praten, ook al begrijp ik dat je ook onderdeel vormt van zijn angst (dat jij hem dood maakt). Wat belangrijk is is om te onderzoeken of hij zich bij jou veilig voelt.
Want daarin ligt ook het criterium voor mogelijk hulp van een professional (al zou ik daar niet direct voor pleiten, tenzij hij dit zelf aangeeft te willen). Ingewikkeld is het vaak voor kinderen als er aan de dood van een ouder ook nog een scheiding vooraf is gegaan. Speelt dat ook een rol in zijn angst, dat je misschien in die richting wel eens iets naars over je ex hebt gezegd, waarvan je zoon nu denkt dat je ook met zijn dood iets te maken hebt. Ik vraag dat omdat kinderen vanuit een magisch denken (past ook nog wel bij zijn leeftijd) soms verbanden leggen tussen een nare wens of gedachte en iemands dood.

Het met hem samen vertellen aan papa wat je zoal beleeft kan geen kwaad, als, en dat is ook wat je zegt, het kind wel weet dat vader echt dood is.
Wat op dit moment vooral belangrijk is is om te beseffen dat rouwen tijd nodig heeft. En dat je in de eerste periode wel stappen moet zetten in het je realiseren, het onder ogen zien van wat er is gebeurd. Daarin kan je je kinderen helpen door o.a. naar het graf gaan, een foto neer te zetten van de overledene, benoemen van wat er is veranderd (bijvoorbeeld dat als papa niet was doodgegaan dan zou je dit weekend bij hem zijn).

Veel sterkte en groet,
Anna Maria

Terug naar “Ouders en verzorgers”