wat kan een kind aan

Voor ouders maar ook over ouders
Forumregels
Heb je bv. iets te vragen aan ouders in het algemeen, doe het dan hier. Ook ouders kunnen hier vragen stellen en ervaringen delen waarbij wel de rouw van hun kinderen centraal staat. De eigen rouw van ouders is hier minder op zijn plek.
Gesloten
anita1
Bij mij is overleden: mijn man

wat kan een kind aan

Bericht door anita1 » zo 10 dec 2006, 18:00

In juli is mijn man overleden aan een herseninfarct. Nu 5 maanden later is mijn schoonmoeder overleden. Mijn zoon van 6 schoot toen ik hem vertelde dat ze ziek was helemaal in de stress. Iedereen om hem heen ging dood en het liefste ging hij ook dood. Heb hem duidelijk gemaakt dat er nog een heleboel dingen zijn om voor te leven en er met hem over gepraat. Eerst maakte hij mij het verwijt waarom ik hem had verteld dat oma niet zo lang meer had te leven. Heb hem uitgelegd dat hij misschien nu nog wat boodschappen via oma aan papa kon geven. Dit heeft hij gelukkig nog kunnen doen en hij lijkt nu weer als voor haar overlijden. Maar wat kan een mens verdragen in zo'n korte periode.

Anita

anna maria
Was forum professional

Bericht door anna maria » di 12 dec 2006, 17:04

Beste Anita,

In mijn optiek heb je het heel goed gedaan door je zoon van 6 jr. toch te vertellen over het naderend afscheid van oma. Zodat hij ook de kans kreeg om dat afscheid van haar te nemen. In zo korte tijd en je papa en je oma verliezen is zwaar en je maakt als gezin een heel moeilijke tijd door. Het zijn verschillende verliezen die ook op een verschillende manier rouw met zich meebrengen. Dat kan verwarrend kan zijn. Want je zoontje zit midden in een rouwproces om zijn vader en dan wordt hij opnieuw met het verlies, nu van oma, geconfronteerd. Dat vraagt ook weer aandacht en energie. En vaak zijn kinderen die rouwen al moe. Toch is onze ervaring dat kinderen veel aankunnen. Het beste kunnen ze dat in een warme en open sfeer. Voor jou zelf lijkt me het ook heel zwaar. Ik wens je dan ook veel sterkte en hoop da t ook jij mensen om je heen hebt die je kunnen steunen.
Groet,
Anna Maria

Gesloten