Voorstellen

Voor ouders maar ook over ouders
Forumregels
Heb je bv. iets te vragen aan ouders in het algemeen, doe het dan hier. Ook ouders kunnen hier vragen stellen en ervaringen delen waarbij wel de rouw van hun kinderen centraal staat. De eigen rouw van ouders is hier minder op zijn plek.
Gesloten
Tikoes
Bij mij is overleden: ons vierde kindje, tijdens de zwangerschap

Voorstellen

Bericht door Tikoes » di 16 jan 2007, 16:15

Hai, ik ben Hannah, 35 jaar, en mama van 4 kinderen, waarvan er 3 leven. In september 2006 ben ik bevallen van ons vierde kindje Lukas*, die overleden is in mijn buik. Voor mij en mijn man is de periode van bevallen en de begeleiding daaromheen heel intensief en goed geweest. Maar hoe leg je aan 3 kinderen (ze zijn 7, 5 en 3 jaar oud) uit dat een leven zo vroeg gestopt is??? Onze dochter van 5 jaar is erg veranderd daarna; ze was juist zo goed op weg. Nu is ze helaas heel snel boos, vertoont heel veel babygedrag (baby praten, gekke geluiden), ze pulkt overal aan, veel korstjes krabt ze open en ze is bijna niet benaderbaar en we dringen bijna niet door het enorme schild heen. Behalve je eigen rouwverwerking, is dit best extra lastig en kan je er niet altijd tegen.
Wie herkent het gedrag van mijn dochter? Hebben jullie tips? We proberen veel over Lukas* te praten, hij hoort er wel helemaal bij. Ook zijn de kinderen meegeweest om zijn as in het crematorium te halen. Maar hoe kom ik weer 'bij' mijn dochter?
Groet, Hannah

anna maria
Was forum professional

Bericht door anna maria » di 16 jan 2007, 20:47

Beste Hannah,

Je vraag betreft met name je dochter van 5 jaar. De boosheid als reactie op een veranderde situatie vanwege een verlies en verdriet in het gezin, is heel herkenbaar. Temeer bij een kind van die leeftijd, omdat ze op een grens zit van niet en wel begrijpen dat dood betekent dat je dan niet meer terugkomt. Het krabben kan ook heel goed een uiting van boosheid zijn .Ook regressief gedrag (terugvallen in baby-gedrag) is een veel voorkomende reactie bij kinderen. Belangrijk is dat er in de nieuw ontstane situatie wel een duidelijke structuur is en de kinderen vooral warmte en veiligheid ervaren. dit laatste o.a. door duidelijke grenzen aan te geven en een vast ritme.
Ik adviseer altijd om kinderen die boos zijn een aantal alternatieven aan te bieden om hun boosheid te uiten, bijv, stampen op de vloer, met een kussen op bed slaan, een boastekening maken (en in een speciale boosdoos stoppen). Want het moet er wel uit. Wanneer kinderen in hun boosheid worden afgeremd stapelt het zich onderhuids op en komt het er vaak op een onaangename (zowel voor zichzelf als hun omgeving) manier toch uit .
Verder kan ik je aanraden om de kinderen hun eigen teken- en/ of schrijfboekje te geven waarin ze over Lukas kunnen vertellen. En op zoek te gaan naar voorleesboekjes (bijv. "je kunt niet altijd lief zijn"van S. Damen, over een broertje dat dood wordt geboren. Niet meer leverbaar maar waarschijnlijk nog wel in de bibliotheek op te vragen/ of:"Als je dood bent, word je dan nooit meer beter? door P. Breebaert).

Sterkte en groet,
Anna Maria

Gesloten