verwerking overlijden broertje bij de geboorte

Voor berichten die je ergens anders niet kwijt kunt
Forumregels
Wil je iets schrijven over verlies en rouw maar heb je geen idee in welke groep je het moet plaatsen?
Plaats reactie
RoosvdW17
Bij mij is overleden: Broertje bij de geboorte

verwerking overlijden broertje bij de geboorte

Bericht door RoosvdW17 » di 03 jan 2017, 11:36

Beste mensen,

Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik informatie zocht over het verdriet/sporen die het overlijden van een broertje bij de geboorte achter kan laten, op mij in dit geval. Ik ben echter te oud voor de doelgroep van dit forum, maar misschien dat er wel iemand is die mij kan verwijzen naar informatie hierover. Ik ben 46 en heb op bijna 4 jarige leeftijd een broertje gekregen die bij de geboorte is overleden. Helaas is dit onderwerp onbespreekbaar met mijn ouders, hoe voorzichtig ik het ook heb geprobeerd, ik kom er niet achter hoe dit voor hen was, welk plek het nu nog heeft en hoe ik er toen mee ben omgegaan.
Ik kan het ook niet plaatsen dat ik er zelf nu nog zo verdrietig om kan zijn. Wat ik wel intussen begrijp is dat zoiets op mijn huidige leven veel impact kan hebben. Ik heb verder geen broers of zussen dus ik heb geen idee hoe of wat.

Als iemand een verwijzing heeft ( naar een boek, hulpgroep oid) dan lees ik dat graag.
met vriendelijke groet,
Roos

leoniekvandermaarel
Bij mij is overleden: man

Re: verwerking overlijden broertje bij de geboorte

Bericht door leoniekvandermaarel » di 10 okt 2017, 09:23

Beste Roos,

Pas nu zie ik je bericht. Ben je ondertussen wat verder gekomen met je zoektocht of kan ik nog met je meedenken?

Groet,

Patriciavandoorn
Bij mij is overleden: Mijn zoontje vlak voor zijn geboorte

Bericht door Patriciavandoorn » di 04 feb 2020, 12:19

Beste Roos,

Ik lees uw vraag nu pas, en hoop dat u mijn reactie nog leest. Ik ben moeder van vier kinderen, en in 2017 is ons derde kindje dood geboren. Daarnaast ben ik kinder- en jeugdpsycholoog en integratieve kindertherapeut, en doe ik onderzoek gestart naar de impact van doodgeboorte op de oudere kinderen in een gezin. Als therapeut weet ik dat de impact hiervan enorm kan zijn, maar vanuit de literatuur is er nog maar weinig bekend over hoe kinderen het verlies van een babybroertje of -zusje ervaren, en wat zij nodig hebben om dit te verwerken. Daarom doe ik onderzoek onder inmiddels volwassenen die als kind en broertje of zusje hebben verloren rond de geboorte (na 22 weken zwangerschap en binnen 4 weken na de geboorte). Zou u mijn vragenlijst willen invullen?

www.kindenkrachtig.nl/onderzoek

leoniekvandermaarel
Bij mij is overleden: man

Bericht door leoniekvandermaarel » di 04 feb 2020, 20:07

Beste Patricia,
Ik zou jouw oproep op mijn social media willen plaatsen, vind je dat goed?

Plaats reactie