Advies

Over hulpverlening en voor de hulpverleners
Forumregels
Voor je ervaringen met hulpverleners als rouw professionals, psychologen, pedagogen, slachtofferhulp enz. Hulpverleners zelf zijn ook welkom op dit forum.
Lin

Advies

Bericht#1 » vr 14 jul 2017, 20:18

Beste,

In mijn omgeving woont een meisje wier moeder vorig jaar overleed. Ze is 10 jaar, en ik zie in alles dat ze 'dood' ongelukkig is. Omdat ik zelf een redelijk eenzame jeugd als halfwees heb doorgebracht denk ik te voelen wat zij voelt. Ik kan haar als het ware lezen. Gelukkig heeft ze een prima sociaal vangnet, maar iedereen probeert geloof ik de draad weer op te pakken. Ze zoekt veel contact met vrouwen. Maar ze kunnen/willen/gaan niet tot de kern waar dit meisje behoefte aan heeft. Een therapeut kwam te dicht bij. Ik denk dat ze wel wilt praten ( maar niet op een stoel bij de therapeut).
Ze speelt wel eens met mijn dochter. Ik zou graag met haar het gesprek aan willen gaan, maar ik wil er erg secuur mee omgaan.
Wat is een goed moment? Eerst vertrouwen winnen?
Ik wil niet het 'vervelende' oprakelen maar juist naar mooie herinneringen vragen. Wat zijn go 's en no go areas?
Ben ik de juiste persoon om met haar het gesprek aan te gaan.
Vertel ik mijn eigen ervaring? Ik ben zelf best emotioneel en huil makkelijk, dit wil ik niet in haar bijzijn doen... of juist wel?

Ken je dat? Dat dingen op je pad komen en dat je er iets mee moet? Dat heb ik heel erg sterk met haar.

met vriendelijke groet,
Lin

leoniekvandermaarel

Re: Advies

Bericht#2 » di 10 okt 2017, 09:22

Beste Lin,

Een verschrikkelijk late reactie, maar ik probeer het toch.
Wat fijn dat jij het wel aan zou durven om met haar te praten! Want jij weet hoe belangrijk dat is. Ik zou het vooral doen (maar misschien heb je het allang gedaan) en over mooie herinneringen praten maar ook over wat zij nu moeilijk vindt. En als jij je eigen verhaal vertelt denk ik dat ze daar veel herkenning in vindt!

Groet,

Terug naar “Hulpverlening”